Miniaturka artykułuGeneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S18 z Babicy do Jawornika. W konferencji prasowej, w trakcie której przedstawione zostały szczegółowe informacje dotyczące realizacji inwestycji wziął udział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.

 

 Przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik został skierowany do opublikowania w Dzienniku Urzędowym UE. Długość odcinka wyniesie 11,6 km, a jego częścią będzie – jedna z najwyższych w kraju – estakada drogowa.

 „Via Carpatia to priorytetowy projekt polskiego rządu. To droga do rozwoju, która poprawi nie tylko bezpieczeństwo ruchu drogowego, nie tylko weźmie na siebie cały ruch tranzytowy wschodniej części Polski, ale będzie mocnym silnikiem rozwoju gospodarczego. Jeszcze w tym kwartale wykonawca odcinka Rzeszów Południe – Babica złoży wniosek o wydanie  ZRID. Co pozwoli nam wejść w teren i rozpocząć realizację S-19 na południe od stolicy regionu” – mówił w Jaworniku sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.

Wojewoda Podkarpacki Ewa Leniart mówiła z kolei m.in. o tempie prac przy realizacji S-19.

S-19 stanowi naturalny kręgosłup północ-południe, który łączy nas z województwem lubelskim, otwierającym Podkarpacie także na Warszawę. Prawdopodobnie do końca tego roku będziemy mogli pojechać całym „północnym odcinkiem” Via Carpatii w naszym regionie, tym samym szybciej docierając do stolicy naszego państwa – powiedziała Ewa Leniart.

W wydarzeniu wziął również udział Stanisław Kruczek – Członek Zarządu Województwa Podkarpackiego zwracając uwagę na to, jak istotna jest dla regionu inwestycja w drogę S19.

To co było naszym marzeniem właśnie się materializuje. Łączymy Bałtyk z Morzem Czarnym. Za kilka lat z Podkarpacia, nad trzy różne morza, dojedziemy autostradami. Ten nowoczesny korytarz drogowy ze Słowacji, Węgier, Rumunii przez Rzeszów, Lublin do Warszawy i dalej w połączeniu z drogą ekspresową S7 na Wybrzeże, zapewni portom w Gdyni i Gdański znakomity potencjał rozwojowy. Z punktu widzenia naszego regionu niezwykle istotny jest fakt, że realizacja tej drogi na południe od Rzeszowa otwiera gospodarczo tę część regionu – mówił Stanisław Kruczek.

Głos zabrał również dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zwracając uwagę na specyfikę prowadzonego przedsięwzięcia.

 Cała podkarpacka S-19 jest bardzo skomplikowanym przedsięwzięciem.  Właściwie na każdym odcinku wykorzystujemy techniki, z których budowniczy niezwykle rzadko korzystają przy prowadzeniu podobnych inwestycji w całej Polsce. Np. w okolicach Stalowej Woli powstaje most realizowany metodą nawisową, na odcinku Rzeszów Południe – Babica niebawem rozpoczniemy drążenie tunelu. Natomiast na tym odcinku (Babica-Jawornik) powstanie estakada o 100-metrowej wysokości podpory. Mówiąc bardziej obrazowo – zmieści się pod nią największy rzeszowski obiekt mostowy – powiedział Bogdan Tarnawski, dyr. GDDKiA w Rzeszowie.  

Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 11,6 km o przekroju dwujezdniowym czyli po dwa pasy ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz.

Na tym odcinku powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie. Będzie to 7 estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,15 km rozpięta nad doliną na filarach o wysokości ok. 100 m od poziomu terenu. Powstanie również 6 wiaduktów, 3 przejścia dla zwierząt (2 dla zwierząt średnich, 1 dla zwierząt dużych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

W przygotowaniu jest ok. 74-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od węzła Babica do granicy państwa w Barwinku. Dla trzech odcinków (Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla) ogłoszone zostały już przetargi na realizację

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Tekst i zdjęcia: K. Dudzik
Kancelaria Zarządu UMWP