Miniatura artykułu

 

 Czy regionalne porty lotnicze czeka lepsza przyszłość? Czy w lotnictwie będą stosowane paliwa alternatywne? Czy lotniska będą mogły szerzej korzystać z europejskich środków? O te kwestie będzie zabiegał Europejski Komitet Regionów, a autorem tych propozycji jest marszałek Władysław Ortyl. Dziś, 1 lipca w Brukseli podczas 145. sesji plenarnej Europejskiego Komitetu Regionów odbyło się głosowanie nad opinią dotyczącą przyszłości lotnisk regionalnych w Unii Europejskiej. Jej twórcą i sprawozdawcą był marszałek Władysław Ortyl.

Marszałek w swojej opinii zwrócił uwagę na współczesne zagrożenia stojące przed lotniskami:

Organizacje biznesowe, takie jak Eurocontrol szacują, że w 2020 roku linie lotnicze, porty lotnicze i instytucje (ANSP) odnotowały straty netto w wysokość 56,2 mld euro, o 1,7 mld pasażerów mniej, straty w wysokości 6,1 mln lotów i w konsekwencji 191 000 bezpośrednich zwolnień w Europie. Z analiz Airport Council International Europe wynika, że w scenariuszu średniookresowym, lotniska nadal stracą kolejne 25 miliardów euro przychodów w 2021 roku w porównaniu z 2019. Mniejsze regionalne porty lotnicze odnotowały największy spadek bezpośrednich połączeń lotniczych, np. w Treviso (Włochy) utracono 95% połączeń, w Vaasa (Finlandia) -91%, w Quimper (Francja) -87% lub w Burgas (Bułgaria) - 82% – mówił marszałek.

Marszałek Ortyl podkreślił znaczenie portów lotniczych w rozwoju regionów:

Lotniska regionalne stanowią główny łącznik – wokół nich zlokalizowane są kluczowe branżowe marki z całego świata. Gdyby nie lotnisko, to zapewne nie byłoby ich w naszych regionach – powiedział.

Władysław Ortyl posłużył się przykładem portu lotniczego „Rzeszów – Jasionka”, który przyciąga inwestorów na Podkarpacie:

Lotnisko jest liderem wśród lotnisk regionalnych w Polsce obsługujących do 1 mln pasażerów rocznie. Rozwój lotniska w Jasionce nie tylko przyciągnął firmy handlowe i usługowe prowadzące działalność na terenie lotniska ale także spowodował w przeciągu ostatnich 10 lat znaczący wzrost zainteresowania inwestorów terenami położonymi wokół lotniska. Innowacyjne światłowody, fotowoltaika, zaawansowane systemy informatyczne,  komponenty lotnicze - wszystko te produkty powstają tuż przy naszym lotnisku. Szacuje się, że łączny wpływ efektów bezpośredniego, pośredniego i indukowanego odziaływania portu lotniczego na gospodarkę regionu wynosi od 1,4% do 2,5% PKB – mówił Władysław Ortyl.

Marszałek wskazał szanse dla portów lotniczych na dofinansowanie w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej oraz odniósł się do powiązań lotnictwa z Europejskim Zielonym Ładem:

Konieczne jest zapewnienie w ramach Polityki Spójności UE na lata 2021-27 środków europejskich na współfinansowanie w regionalnych portach lotniczych inwestycji wspierających bezpośrednio procesy dekarbonizacyjne oraz wpisujące się w model niskoemisyjnej gospodarki obiegu zamkniętego. Kluczowym jest również alokowanie odpowiednich środków europejskich na rozwój infrastruktury służącej bezpieczeństwu operacji i ochronie, a także zastosowania innowacyjnych technologii oraz cyfryzacji wspierających lotniska w ich wkładzie w realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu – powiedział marszałek.

W kwietniu bieżącego roku opinia w sprawie regionalnych portów lotniczych została przyjęta na komisji COTER ds. polityki spójności terytorialnej i budżetu UE Europejskiego Komitetu Regionów. Teraz, po przyjęciu jej przez Europejski Komitet Regionów zostanie wskazana, jako jeden z tematów, którym powinny zająć się unijne instytucje, jak chociażby Komisja Europejska.

To był drugi dzień obrad EKR. Wczoraj rozmawiano m.in. o planach i regulacjach w pracy Komisji Europejskiej na 2022 rok z jej wiceprzewodniczącym Marošem Šefčovičem, na której marszałek Władysław Ortyl zabrał głos w sprawie przeciwdziałania pandemii Covid-19 oraz przywołał kwestię priorytetów zbliżającej się nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej.

Tekst: D. Kozik

Biuro Prasowe UMWP

Wideo: M. Hubala

Kancelaria Zarządu UMWP